مصايب عملتها !

Standard

السلام عليكم

مش لاقى حاجه معينه أكتب فيها دلوقتى قلت اكتب شويه مصايب عملتها فى مراحل عمريه مختلفه😀

و اهو تغيير و كل سنه و انتوا طيبين رمضان كريم يعنى

طبعا المصايب مش فاكرها كلها دلوقتى بس فاكر جزء منها كويس و نبدأ و أنا عندى حوالى 4 سنين

كنت كل ما اشوف جدى رايح الجامع اعيط عاوز اروح معاه و فى مره غلط و اخدنى معاه فعلاً

لما دخلت الجامع لقيت المنبر بتاع الخطيب مفيش حد واقف عليه و كانت ساعتها صلاه مغرب تقريباً

سبت الناس كلها بتصلى و قعدت انا فوق المنبر و كنت مبسوط اوى بشكلهم و هما بيقوموا و يسجدوا و كده .. فجأه لقيت المايكروفون بتاع الجامع فيه صاموله

طبعا الصاموله دى علشان يطول أو يقصر و كان المايكروفون ساعتها شغال

الناس ساجده فى الأرض و انا شغال لعب فى الصاموله لحدددددد ما هوووووب المايكروفون وقع جوا الماسوره بتاعته و هو شغال مع صدى صوت مدوى ماقولكوش بقى ع الصوت

و كانت ايامها الجماعات الأرهابيه بتفجر فى الجوامع ..

و الاقى الإمام و المصليين كلهم سابوا الصلاه و قالوا :”الله اكبر” بصوت عالى و اللى جرى و اللى ساب الشيشب بتاعه و اليوم ده كان الجامع الوحيد فى مصر اللى ماصلاش المغرب

و مسكوا جدى الواد ده مايجيش معاك تانى .. و جدى بقى يا جماعه الرسول قال عودوهم على الصلاه يقولوله يا حاج عوده فى البيت ماتجبهوش هنا او روح بيه جامع تانى و مشيت طفل يائس مش عارف الناس بتعمل معايا كده ليه هههههههههههههههههه

————————————————-

كبرت شويه شويه و انا فى ابتدائى

كان عندى واد فى الفصل كده فى حاله

فضلت انكش فيه انكش فيه .. و كنت غاوى اوى حصه الكمبيوتر بقى ياااااااااه و حنلعب بقى و كده

كنت اطلع فوق اقول حلعب مع الواد ده و افضل اغلب فيه و اغيظه .. افتراء بقى هههههههههههههه

المهم مره و انا بنكش فيه راح شتمنى بالأم .. بصيت له كده أنت قلت ايه ؟؟؟

راح ماقلهاش تانى

رحت قلت للأستاذه بتاعت الدراسات و هى اصلا ماكنتش بتحبنى و لا بتطيق أسمى

قلتلها الواد ده شتمنى بالأم و قالى كلمه عيب يا ميس عااااااااااااا

راح قالتلى نزله لأستاذه محفوظه ناظره المدرسه

فااااااااصل : أبله محفوظه دى كان اسمها لوحده يرعب الله يرحمها يا رب هى كانت بتحبنى بس كانت بتضربنى لما اغلط و كانت شديده فى المعامله من باب التأديب و كده بس كانت طيبه جدا فى الحقيقه

و انا نازل بيه لأبله محفوظه فضل يعيط و يقولى طب اضربنى انت و ماتودنيش

اضربنى بالقلم على وشى و ماتودنيش

وديته بردو😀

و خد اللى فيه النصيب

و انا طالع معاهخ الفصل ضربته بالقلم على وشه😀

كنت مفترى اوى ههههههههههههههههه

——————————————————-

فى نفس السنه تقريبا

كان عندى جهاز اتارى معفن كده كنت هالك أمه طول اليوم لعب لعب لعب

لحد ما كان بيشتمنى فى سره

المهم اتخنقت من الألعاب اللى فيه

رحت لراجل لسه فاتح جنبنا قلتله عاوز تأجير شريط اتارى بس العاب حلوه يا عمو و النبى

عطانى شريط حلو و الوقت لحد بكره بقى

طبقته منه لحد بعد بكره

بقى يروح لجدتى لأنى حاطط الرهن على بيتها هههههههههههههههههه

ياخد منها كل يوم تأخير نص جنيه كمان

المهم اتخنقت من امه

رحت مبدل الشريحه بتاعت الشريط بشريحه قديمه عندى و قلت ادهوله كده

حسيت ان ممكن يكون عامل علامه

رحت باصص فى الشريط من تحت لقيته اللئيم حاطط علامه بقلم احمر

رحت جايب قلم احمر بتاع الرسم و عاطيله العلامه فى الشريط القديم

و سلمته الشريط

و بالشفا

ربنا يسامحنى😀

——————————————————–

كبرت سنه كمان و كانت نفس أستاذه الدراسات

عندها عصايه حلوه اوى أد الشجره و كانت مسميه العصايه “عزيزه” كنت كل يوم اخد من عزيزه دى 6 عصيان

بحجه انى مش بعمل الواجب

فكرت فى حيله

قلت بابا كل ما اغلط حرمان من مصروف

جبت كراسه و كتبت فيها انواع النقود و طلبت من ابويا

عاوز 5 قروش و 10 قروش و 20 قرش و 25 قرش و نص جنيه و جنيه ورق و ربع جنيه مخروم و خمسه جنيه ههههههههههه كفايه كده

علشان الزقهم فى الكراسه و اكتب عليهم انواع النقود كنشاط للدراسات الاجتماعيه

ابويا عطانى الفلوس دى و لزقتهم

و وريت للأستاذه الكراسه و اخدت درجات عليها و هى قرفانه منى طبعا

و خليت الكراسه معايا كل ما ابويا يحرم من المصروف افك من الكراسه اى حاجه ههههههههههههههههه

و اهى ماشيه😀

———————————————-

كبرت كمان و كمان لحد أولى ثانوى

فى اولى ثانوى كانت النت كافيه بدأت تنتشر جامد

الراجل بتاع العصير اللى جنبنا قلب المحل بتاع العصير بتاعه لنت كافيه علشان كان معفن بصراحه مره لقيت حشره فى العصير بتاعه الله يقرفه

المهم

كنت ادخل النت كافيه بتاعه انا و سيد صاحبى و احنا جايين من المدرسه الساعه 2 كده و اروح زارع على جهاز او جهازين باتش سرقه الباسوردات

و ارجع بالليل انا و سيد و احنا رايحين الدرس على الساعه 7 ناخد الغنيمه

تقريبا سرقت ايميلات شارعنا كله😀

مره كنت مطلع كراسه و بنقل الباسوردات فيها جه واحد

و قال للحاج صاحب السيبر ايه يا عم هو انا كل ما اجى هنا الايميل يتسرق؟ ينفع كده؟

راح الراجل بص لى كده

رحت قافل الكراسه و خالع

حسابك كام يا حاج؟

قالى انت حاجز ساعه و ماقعدتش تلت ساعه قلتله يا عم اشطه خليها عليا انا و خد  حساب الساعه

و خلعت😀

رحت مره تانيه و لسسسه بفتح الباتش

الحاج شافنى قالى ايه ده ؟ هاكر ؟

قلتله لا يا عم ده برنامج بيعمل مقالب هاهاهاها

راح قالى انت حتهزر؟.

ده برنامج هكر مكتوب اهو عليه

قلتله يمكن هو لسه مبعوت انا مش عارف بتاع ايه ده 😀

راح قالى اقفله و قوم😦

جيت اروحله مره تانيه

عاوز ساعه نت يا حاج

قالى النت مقطوع

طب ساعه نيد فور سبيد

الويندوز واقع

طب مش بتوصل نت للبيوت يا حاج؟

بطلنا

انت بتعمل معايا كده ليه يا عم

ماله المودم حلووو بردو

رحت وصلت بيتنا وصلت المودم

و بعتت واحد مايعرفهوش

كلمته من المسنجر و هو جوا السيبر

و بعتله الباتش

قلتله افتح ده و طيييييييييير

هههههههههههههههههههه

حتروح منى فين يا حاج !😀

————————————————–

كفايه كده و نكمل بعدين😉

Leave a Reply

